Probleme cu invatarea citirii si scrierii. Ce trebuie facut atunci cand copilul nu se descurca bine in clasa intai?

Probleme cu invatarea citirii si scrierii. Ce trebuie facut atunci cand copilul nu se descurca bine in clasa intai?

Se intampla ca micutul sa aiba probleme cu invatarea citirii si scrierii. Ce trebuie facut atunci cand copilul nu se descurca bine in clasa intai? Astfel de probleme se pot acumula daca le ignoram si nu reactionam la timp. Ce sa faci atunci cand elevul nu invata bine la inceput de scoala primara? Cum sa-l motivezi sa invete si sa-l sustii in lupta cu dificultatile de la scoala?

Semne ca micutul poate avea dificultati de invatare

Probleme de scriere ale copilului - ce trebuie facut? Dificultatile de invatare in clasa intai nu sunt un motiv de rusine. Atunci cand incepe scoala, copilul intra intr-o noua etapa a vietii si nu este de mirare ca are nevoie de timp pentru a se obisnui cu schimbarile. Daca cel mic evita subiectul scolii, nu vrea sa vorbeasca despre lectii, atunci acesta este un semn ca merita sa acorzi atentie faptului respectiv. Iata situatiile a caror aparitie trebuie sa-l determine pe parinte sa observe elevul mai cu atentie:

  • Copilul se plange ca materialul abordat la scoala este prea dificil si voluminos.
  • Reticenta de a face temele pentru acasa; copilul le ascunde de parinti.
  • Simularea bolii pentru a evita scoala.
  • Simptome somatice, precum dureri de stomac, dureri de cap si varsaturi din cauza stresului de la scoala.
  • La copiii mai mari, orele de scoala ratate reprezinta un semn foarte ingrijorator. Chiulitul de la scoala sau de la anumite lectii este adesea un indiciu al dificultatilor cu care se confrunta elevul.
  • Semnalarea problemelor de catre invatator. Sa nu uitam ca este intotdeauna o idee buna sa colaboram cu educatorii care au grija de copilul nostru. Daca acestia vorbesc despre o problema legata de un elev - nu o fac cu scopul de a supara parintele sau copilul, ci din dorinta de a contribui la rezolvarea dificultatilor.
  • Probleme cu invatarea citirii si scrierii: copilul nu citeste fluent, nu intelege ceea ce citeste, scrie neclar, rearanjeaza sau deformeaza literele.

Problemele viitoare de invatare pot fi deja identificate la copilul mic care nu merge inca la scoala. Semnalele de alarma sunt simptome precum:

  • dezvoltarea cu intarziere a vorbirii,
  • dificultati de a retine, de exemplu, cantece si rime,
  • coordonare motorie slaba si conditie fizica scazuta,
  • reticenta fata de arta si lucru manual.

In acest caz, parintele trebuie sa consulte intotdeauna un specialist si sa urmeze sfaturile acestuia (cum ar fi exercitiile pe care copilul sa le faca acasa sau participarea la activitati pentru a sprijini dezvoltarea lui).

De cele mai multe ori, atunci cand copilul nu citeste sau nu scrie ne intrebam: ce trebuie facut? Pentru a ne da seama daca micutul are probleme cu invatarea citirii si scrierii, este necesar, in primul rand, sa petrecem timp cu el. Te sfatuim sa vorbesti cu el in fiecare zi, in mod calm, despre ceea ce s-a intamplat la scoala. Cu toate acestea, retine ca este important sa nu insisti sau sa-l bombardezi cu intrebari daca el nu vrea sa vorbeasca. De asemenea, evita criticile si comparatiile in exces. Intereseaza-te de treburile micutului, inclusiv de cele legate de invatarea lui. Verifica in mod constant daca isi face temele si cum se descurca cu materialul abordat. Discuta cu invatatorii si participa in mod regulat la sedintele de clasa.

Probleme de invatare ale copiilor – cauze

Problemele de invatare in clasa intai pot avea multe cauze. Iata cele mai frecvente dintre ele:

  • Dieta nepotrivita, care nu respecta recomandarile actualei piramide alimentare. In primul rand, prea putine legume, fructe, peste si prea mult zahar si alimente procesate care contin multi aditivi chimici.
  • Prea putin somn. In clasa I copilul trebuie sa doarma 9-12 ore pe zi.
  • Conflictele familiale, lipsa de sprijin din partea parintilor, neglijenta parintilor si conditiile inadecvate pentru invatarea acasa.
  • Abordarea necorespunzatoare a invatatorilor si mediul de invatare inadecvat de la scoala.
  • Defectele de vedere si de auz.
  • Tulburari de dezvoltare a limbajului.
  • Tulburari de integrare senzoriala si de lateralizare.
  • Tulburari de miscare: coordonare deficitara a miscarilor, tonus muscular crescut sau flacciditate musculara, dexteritate manuala redusa.
  • Dislexia, discalculia, disgrafia, disortografia si tulburarea hiperactiva cu deficit de atentie (ADHD).
  • Probleme emotionale, precum timiditatea sau stima de sine scazuta.
  • Nivel redus de dezvoltare mintala.
  • Orice tulburare de dezvoltare care nu a fost diagnosticata in timp sau este subestimata.

Probleme cu invatarea citirii si scrierii. Ce trebuie facut?

Probleme de citire ale copilului - ce trebuie facut? Ce sa faci atunci cand micutul nu se descurca bine la scoala? Cum sa-l motivezi sa invete sa scrie si sa citeasca? In primul rand, nu trebuie sa presupui ca cel mic este lenes si pur si simplu nu vrea sa invete. De asemenea, sa nu-l etichetam drept un copil incapabil sau obraznic. Cu ajutorul profesorilor si al invatatorilor, sa incercam sa diagnosticam cat mai repede cauza problemelor cu invatarea citirii si scrierii si apoi pas cu pas sa facem tot ceea ce este necesar pentru a-l ajuta.

  • Sa vorbim cu invatatorul copilului, care ne va da sfaturi despre cum sa-l ajutam pe copil si ce exercitii sa facem cu el acasa, sau va indruma elevul catre un medic sau un centru de consiliere psihopedagogica/psihologica pentru un diagnostic si un plan de actiune.
  • Sa consultam specialisti precum psiholog, pedagog sau logoped. Daca este necesar, incepem terapia cat mai curand posibil si urmam cu atentie recomandarile terapeutului.
  • Impreuna cu cel mic, sa verificam temele pe care le-a dat invatatorul si sa ne asiguram ca micutul le termina si face toate exercitiile recomandate. Sa-l ajutam daca nu se descurca cu ceva, sa recapitulam si consolidam impreuna cu el materialul din lectie.
  • Sa ne asiguram ca cel mic are mese regulate si o dieta sanatoasa, ca face suficiente exercitii fizice, doarme cat trebuie si are timp pentru distractie, hobby-uri si relaxare.
  • Sa oferim copilului conditii de invatare adecvate: birou propriu cu lampa, mediu linistit si calm, ustensile practice si materiale didactice potrivite.
  • Sa observam toate eforturile pe care le depune pentru a trece peste obstacole.
  • Sa fim amabili si rabdatori cu micutul si sa ne pastram calmul pentru a depasi impreuna dificultatile.

Sa nu uitam ca problemele scolare se inmultesc repede. Daca le neglijam la inceput, acestea nu vor disparea de la sine, ci se vor acumula pana cand vor deveni in cele din urma un obstacol insurmontabil pentru copil. Reactia adecvata, in timp util, contribuie la eliminarea eficienta a acestora.

Daca am observat deja ca cel mic are dificultati de invatare, atunci sa nu intram in panica, sa nu ne suparam si sa nu pedepsim copilul. In schimb, sa incercam sa-l ajutam intr-un mod intelept si eficient. Sa vorbim cu invatatorii, pedagogii si psihologii, pentru ca atmosfera si colaborarea pozitiva intre copil, parinti, scoala si specialisti poate aduce rezultate surprinzator de bune.

Articol pregatit de: Grażyna Zaborska-Szmajda
Consultatie de specialitate: Agnieszka Skoczylas, psiholog pentru copii