Metoda Montessori in practica. In ce consta?

Metoda Montessori in practica. In ce consta?

Din ce in ce mai multe gradinite si scoli isi bazeaza sistemul de lucru pe metoda Mariei Montessori. Astfel de institutii pot fi gasite nu numai in orasele mari, ci si in localitatile mai mici. In ce consta mai exact aceasta metoda? Carui fapt se datoreaza unicitatea sa? Ar putea fi folosita si in mod independent cu copilul acasa?

 

Maria Montessori – o educatoare exceptionala

Maria Montessori a fost medic si pedagog in Italia. Nu facea parte dintre sustinatorii metodelor traditionale de crestere si invatare, care se bazau pe disciplina si ascultare absoluta, care tineau copiii in banci si care le suprimau curiozitatea naturala. De aceea si-a creat propria metoda de predare, al carei scop era dezvoltarea libera si deplina a copiilor, bazata pe etapele naturale ale dezvoltarii copilului si a intereselor sale. In anul 1907 si-a deschis propria institutie, Casa Dei Bambini, bazandu-se exclusiv pe ipotezele si metodele sale. Si, cu toate ca initial s-a concentrat asupra copiilor cu diferite dizabilitati, a ajuns rapid la concluzia ca noul mod de predare este de asemenea benefic si pentru elevii sanatosi, fara probleme.

Metoda Montessori – in ce consta? Care sunt principalele ei ipoteze?

Principalele ipoteze ale metodei Montessori sunt:

  • Lipsa unui sistem de pedepse si recompense, inclusiv de evaluare;

    Metoda pune accentul pe libertatea copilului, precum si pe dezvoltarea motivatiei interne de invatare si a autocontrolului. Disciplinarea copilului nu reiese din frica de pedeapsa, ci din nevoia interna, naturala de dezvoltare.

  • Crearea unei atmosfere de prietenie si colegialitate;

    In metoda Montessori nu exista loc pentru rivalitate intre copii. Invata unii de la altii, se sprijina si se ajuta reciproc. Copiii decid singuri unde, ce si cat timp vor sa invete in momentul respectiv. Se pot deplasa liber prin clasa. Lucreaza individual sau in grupuri mici.

  • In grupa sau in clasa se afla copii de varste diferite, nascuti in trei ani consecutivi;

    Copiii invata in ritmul propriu, iar programa de predare este personalizata, deoarece fiecare copil este diferit si are nevoi, abilitati si interese diferite. Metodele de predare sunt adaptate varstei lor. La gradinita si in clasele mici, predomina activitatile concrete si practice, in timp ce la clasele mai mari accentul este pus pe gandirea abstracta.

  • Invatatorul are rolul de a sprijini, a ajuta si a oferi mijloace didactice adecvate elevilor sai;

    Principala sarcina a invatatorului este de a urmari progresul copilului si de a-l ajuta sa-si descopere si sa-si dezvolte propriile talente. Este pur si simplu un ghid, nu judeca, nu critica si nu grabeste copiii.

  • In ordine, nu aleatoriu.

    Ar trebui sa existe ordine in locul in care invata copilul si fiecare obiect sa aiba un loc fix. De asemenea, copiii au la dispozitie mijloace didactice speciale, selectate cu atentie pentru a atrage interesul elevilor si a le permite sa faca multe activitati diferite. La gradinita, majoritatea materialelor Montessori sunt inlocuite de jucariile obisnuite.

Metoda Montessori acasa

Desi exista multe gradinite care se ghideaza dupa spiritul pedagogic Montessori, nu toata lumea isi permite sa trimita copilul la o astfel de institutie. De obicei nu sunt publice, ceea ce presupune costuri lunare ridicate. In plus, nu toata lumea gaseste o gradinita Montessori aproape de casa.
Cu toate acestea, unele principii ale metodei Montessori pot fi implementate cu succes acasa. Iti vom spune cum poti face acest lucru.

Urmareste cu atentie copilul. Datorita acestui fapt poti afla ce il intereseaza in momentul respectiv. Cand observi ca ii place un anumit lucru, da-i copilului jucariile si rechizitele potrivite. De exemplu, in cazul in care vezi ca cel mic este interesat sa deseneze, ofera-i creioane colorate, acuarele si markere, precum si foi pe care sa le aiba la indemana. Daca observi ca il atrag numerele sau literele, da-i cartile corespunzatoare, caietele cu exercitii potrivite, cuburile cu litere si cifre sau magnetii cu litere si cifre.

Lasa copilul sa fie independent. Nu il incuraja sa faca ceea ce poate deja. Nu-l imbraca daca deja stie sa o faca singur, chiar daca va dura mai mult.

Implica-ti copilul in activitati practice. Lasa-l sa te ajute sa faci curat, sa pui hainele la uscat, sa faci treaba in gradina sau sa pregatesti masa. Tine seama de siguranta copilului si convinge-te cu proprii ochi ca daca il incurajezi sa fie independent, isi va dezvolta in acelasi timp dexteritatea si simtul responsabilitatii.

Permite-i copilului sa aleaga si sa ia decizii. Lasa-l sa decida singur cu ce vrea sa se joace, ce carte sa-i citesti la culcare, ce sa manance la micul dejun („Vrei cereale sau sandvis?”) sau ce sa poarte (hainele, sau cel putin unele dintre ele, ar trebui sa fie la indemana copilului pentru a se putea descurca singur).

Alege jucariile potrivite (mijloace didactice). Inainte sa-i cumperi copilului o jucarie noua, gandeste-te care este scopul ei si cum poate fi folosita. Studiaz-o cu atentie si vezi daca il poate invata ceva pe cel mic si daca l-ar atrage.

Cand ai de gand sa implementezi metoda Montessori acasa, merita, de asemenea, sa cauti o carte valoroasa, cum ar fi „Montessori la tine acasa” de Simone Davies.

Metoda Montessori – avantaje si dezavantaje

Metoda Mariei Montessori, ca oricare alta, prezinta avantaje si dezavantaje. Insa trebuie recunoscut faptul ca avantajele sunt mai multe. Printre ele se numara:

  • Dezvoltarea talentelor si a intereselor copiilor de la o varsta frageda.
  • Abordarea individuala a copilului.
  • Atitudinea pozitiva fata de invatare si dobandirea eficienta a cunostintelor. Invatarea de la colegi ii ajuta pe copii sa stapaneasca mai bine informatia. Datorita organizarii specifice a clasei multianuale si respectului pentru fiecare copil, cei mici dobandesc abilitati sociale importante.
  • Concentrare mai buna. Datorita posibilitatii de a urmari un subiect interesant pentru o anumita perioada de timp, copiii isi concentreaza atentia asupra activitatii respective.
  • Invatarea de a fi responsabil si independent. Copiii fac propriile alegeri si sunt responsabili pentru ele. Pedagogia Montessori se concentreaza pe independenta si libertatea de alegere.

Bineinteles ca metoda Montessori nu este una perfecta si, ca majoritatea metodelor educationale, are si unele dezavantaje. Insa este dificil sa le punctam, deoarece acestea rezulta in principal din nepotrivirea unora dintre elementele sale cu stilul de viata al familiei. Atat parintilor, cat si copiilor este posibil sa nu le placa anumite ipoteze ale metodei montessoriene. Deseori este criticat faptul ca temele fictive si motivele fantastice se introduc abia dupa varsta de 6 ani. Astazi este greu sa intalnesti un copil de sase ani care sa nu fi auzit de dragoni, zane si sirene.

Chiar daca unele elemente ale metodei Montessori ne trezesc indoieli, acest lucru nu inseamna ca ar trebui sa renuntam la ea cu totul. Este suficient sa o adaptam la propriile preferinte, avand in minte principiul calauzitor al lui Montessori, conform caruia fiecare copil este diferit si necesita o abordare individuala.

Articol pregatit de: Grażyna Zaborska-Szmajda

Consultatie de specialitate: Agnieszka Skoczylas, psiholog pentru copii